RÁMCOVÝ PLÁN PROGRAMU ENVIRONMENTÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ, VÝCHOVY A OSVĚTY (EVVO)
NA ŠKOLNÍ ROK 2014/2015
ZŠ a MŠ Pustiměř
Cíle programu EVVO:
poskytovat žákům potřebné znalosti a dovednosti, které jim umožní získávat informace o vztazích člověka k přírodě a životnímu prostředí
učit se chápat a hodnotit závažnost různých situací, uvažovat o důsledcích vlastního jednání
rozvíjet ekologickou etiku, tzn. probouzet citové vztahy žáků k prostředí, ve kterém žijí a kterým jsou ovlivňováni
rozvíjet mezilidské vztahy (mezi spolužáky, mezi žáky a učiteli, ke škole, rodině, komunitě) na principech vzájemného porozumění, tolerance, odlišnosti lidských hodnot
učit se aktivnímu poznávání a vykonávání činností v prostředí v souladu s ekologickými zásadami
pochopit základní princip udržitelného rozvoje – vztahů jednotlivce a společnosti k přírodnímu, ekonomickému a sociálnímu prostředí
porozumět nutnosti společného řešení ekologických, ekonomických a sociálních problémů společnosti
Realizace programu:
Program GLOBE
GLOBE je dlouhodobý mezinárodní program, který podporuje u žáků zájem o přírodu a přírodní vědy a rozvíjí metody badatelsky orientovaného vyučování. Žáci pozorují a zkoumají životní prostředí pomocí praktických postupů a využívají výsledky svého bádání k identifikaci a řešení environmentálních problémů v okolí své školy. Data naměřená žáky slouží vědcům k ověřování hypotéz a modelů a prostřednictvím mezinárodní databáze jsou k dispozici i široké veřejnosti. Do programu je zapojeno 112 zemí ze všech kontinentů.
S využitím jednoduchých výzkumných metod žáci sledují vývoj počasí a měří meteorologické ukazatele, zkoumají půdy jejich vlastnosti.
Výsledky svých pozorování a měření pak žáci dále využívají:
Náročnost programu si škola (vyučující) určuje sama volbou vhodných měření ze sady připravených protokolů. Do projektu jsou zapojeni převážně žáci 2. stupně, kteří provádí měření v oblastech meteorologie a pedologie. Z meteorologie se budou měřit hodnoty atmosférických srážek, relativní venkovní vlhkost a okamžitá venkovní teplota. K měření slouží moderní meteostanice. Měření probíhá každý školní den, harmonogram stanovuje vyučující předmětu Ekologie (6. – 7. r.). Z pedologie se měří pH půdy, vlhkost půdy a půdní teplota. Měření probíhá 2 x měsíčně, harmonogram stanovuje vyučující Ekologie (8. – 9. r.)
Naměřené hodnoty jsou zapisovány do tabulky na magnetické tabuli vedle meteostanice, v hodině Informatiky (7. – 8. r.) jsou ukládány do elektronického archu na webových stránkách školy a jednou měsíčně budou elektronicky odesílány ke zpracování do internetové databáze.
Projekt RECYKLOHRANÍ
Recyklohraní je školní recyklační program pod záštitou MŠMT České republiky, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení. V rámci projektu Recyklohraní se bude pokračovat ve sběru drobného elektrozařízení (červený kontejner) a ve sběru baterií (zelená krabice). V hodinách Ekologie (popř. dalších předmětech) budou postupně plněny úkoly v rámci tohoto programu, za které škola získává body, které pak může vyměnit za cenu z katalogu odměn.
Další aktivity:
pitný režim, zajišťování mléčných výrobků
pěstování správných hygienických návyků při všech činnostech ve škole i při volnočasových aktivitách
péče o travnaté plochy v okolí školy
květinová výzdoba ve třídách, na chodbách a okolí školy
udržování pořádku ve škole a okolí
třídění odpadu ve škole – na chodbách školy kontejnery na PET a papír
sběr starého papíru – celoškolní akce
sběr vršku z PET lahví – podpora zdravotně znevýhodněného dítěte
návštěva ekologických programů (LIPKA, DDM)
HARMONOGRAM AKCÍ ŠKOLNÍHO ROKU 2014/2015
-
po celý školní rok - program GLOBE – meteorologie
- projekt Recyklohraní
- sběru baterií a drobného elektrozařízení
10. 10. – Domácí ekologie (Hron), Zoopark Vyškov, 8. ročník
duben – Den Země
7. 5. – Ze života hmyzu (Szkut), Zoopark Vyškov, 6. ročník
5. 6. – Jak zvířata zdomácněla (Smek), Zoopark Vyškov, 9. ročník
12. 6. – Voda a život v ní (Hroz), Zoopark Vyškov, 7. ročník
zpracoval: Vlastimil SMÉKAL